שדים, ערפדים, וחרדים מתונים

כמה סוגי שדים יש? איפה מוצאים אותם? איך אפשר להתגונן מפניהם? בחומר האגדי מתקופת התלמוד יש לא מעט התעסקות בשאלות כאלו. מתקבל הרושם שחכמי התלמוד חיו באזורים בעלי ריכוז די גבוה של שדים.

היום יש מצב דומה עם ערפדים. אם מנתחים את התרבות הפופולרית במדינות המערב – ספרים, סרטים, סדרות טלויזיה – מתקבל הרושם שאוכלוסיית הערפדים היא לא פחות גדולה מאוכלוסיית החתולים במדינות אלו.

לפי מה שאנו רואים בתקשורת הישראלית, מסתבר שהיום יש עוד יצור שאפשר להתקל בו בכמעט כל מקום: "החרדי המתון".

הבעיה היא שגם החרדי המתון הוא יצור מיתולוגי.

כמובן, יש הבדל גדול בין החרדי המתון לשדים וערפדים. אין לאף אחד הוכחות לקיומם של שדים וערפדים, אך החרדים המתונים באמת קיימים. יצא לי לראות אותם ולדבר איתם. המיתוס פה הוא שיש חרדים רבים כאלו ושהם מתרבים בקצב רציני.

במציאות, איתור חרדים מתונים הוא משימה של מציאת מחט בערמת שחת.

כמו ישראלים רבים, הייתי מוכן לקבל את הרעיון שבשנים האחרונות היה גידול משמעותי בכמות החרדים המתונים. אם זה לא היה נכון, למה התקשורת היתה ממציאה סיפור כזה? אך שני אירועים בחודשים הראשונים של 2014 הבהירו לי שהשינוי שקורה כביכול בחברה החדרית הוא משאלת לב בלבד. אירועים אלו היו:
1) ההפגנה החרדית הענקית נגד גיוס לצה"ל
2) הבחירות החוזרות בבית שמש בחודש פברואר

עם כל הדיבורים על העלייה במספר החרדים המשרתים בצה"ל, הייתי מצפה שיהיו הרבה חרדים שיתנגדו להפגנה נגד השרות בצבא. אך מאות אלפי חרדים הגיעו להפגנה בירושלים.

בבחירות החוזרות בבית שמש, כולם ידעו שהתוצאות יהיו מאוד צמודות. היות ולראש העיר המכהן היתה תמיכה משמעותית בעיר הותיקה, יריבו, אלי כהן, ידע שלא יוכל לנצח בלי תמיכה מהחרדים המתונים בעיר. אך למרות חוגי בית רבים המכוונים לאוכלוסיה זאת, תוצאות ההצבעה הראו שהיתה כמעט אפס תמיכה באלי כהן בקרב האוכלוסיה החרדית בעיר.

הנה מספר דוגמאות של תוצאות מקלפיות בשכונות חרדיות בעיר (לטובת משה אבוטבול): 270 ל-1, 331 ל-1, 339 ל-1, 270 ל-0, 267 ל-1. בסופו של דבר, אלי כהן הפסיד בהפרש של 758 קולות.

יותר חמור מהמספרים עצמם היו ההערות שנכתבו ע"י תושבים חרדים בקבוצת הפייסבוק העיקרית של תושבי בית שמש. מהערות אלו, היה די ברור שלפחות 95% מהחרדים שהצביעו עבור משה אבוטבול היו מצביעים עבור דחליל עם שטריימל אם "הרבנים" היו מורים להם לעשות כן.

מיעוט מספר החרדים המתונים השתקף בצורה הברורה ביותר בכשלונה של תנועת "טוב" – האמורה לייצג את האוכלוסיה הזאת – להבחר למועצת העיר. בבחירות באוקטובר 2013, טוב לא הצליחה להכנס למועצות בירושלים ובאלעד. בבית שמש, היה נציג לתנועת טוב במועצה היוצאת הודות ל-1289 הקולות שהרשימה קיבלה בבחירות שהתקיימו ב-2008. בבחירות באוקטובר 2013, טוב קיבלה 1299 קולות, לא מספיק לקבל נציג במועצת העיר בהתחשב בגידול באוכלוסיה מאז 2008. בסיסוב השני של הבחירות, בפברואר 2014, לאחר ש"טוב" הסירה את תמיכתה מאלי כהן, היא קיבלה רק 715 קולות.

השורה התחתונה: לא רק שתנועת טוב אינה מתחזקת אלא נראה כי היא מאבדת תמיכה.

אז איך המציאות הזאת משתלבת עם התאוריה שהחברה החרדית משתנה ושמספר החרדים המתונים גודל?
קשה להמנע מהמסקנה שהתאוריה הזאת פשוט איננה נכונה, ושהטעות הזאת נובעת מההנחה שמודרניות ומתינות הולכות ביחד.

יש הגיון מסוים להנחה שיש קשר בין המושגים האלו: אם יותר חרדים משרתים בצבא ויוצאים לעבוד, אז יש להם יותר מגע עם האוכלוסיה הלא-חרדית. וסביר להניח שהאינטראקציה הזאת מביאה להתמתנות בדעות של האוכלוסיה החרדית.

זה נשמע טוב על הנייר, אך נראה כי מבחינה אמפירית אין שום הוכחות שתהליך זה קורה בפועל.

ונראה שזה לא רק אנשים מחוץ לעולם החרדי כמוני שמגיעים למסקנה שהאוכלוסיה החרדית אינה מאמצת דעות יותר מתונות. בראיון לקידום ספרו "שחור, כחול, לבן", אמר ד"ר חיים זיכרמן את הדברים הבאים:

"הם קודם כול ממשיכים להגדיר את עצמם כחרדים, ואז כמובן נשאלת השאלה במה אתה חרדי. הרי אתה עובד, אתה הולך לתיאטרון. אז אני חרדי בזה שאני מצביע ג', או באופי בית הספר שאליו אני שולח את ילדיי, גם אם הוא יותר פתוח מזה שאליו הלכתי בעצמי. אני חרדי בזה שכשתהיה הפגנה של החרדים נגד הגיוס אני אלך לשם, והחרדים המודרנים יאמצו בשאלות האלה את הקו החרדי הקלאסי, אולי אפילו באופן יותר חד מהחרדי 'הנורמטיבי', כי זה הפיצוי שלהם על ההתנהגות האישית המודרנית".

אז מסתבר ש"החרדים המודרניים" נוטים אולי יותר מחרדים אחרים לתמוך בעמדות החרדיות המסורתיות בנושאים ציבוריים בגלל שכך הם שומרים על זהותם החרדית למרות סגנון החיים היותר מודרני שלהם.

יתכן שמה שאנו רואים היום הוא פשוט המשך של מגמה שזיהתה כבר לפני עשר שנים חברת הכנסת לשעבר, צביה גרינפלד, בספרה "הם מפחדים". גרינפלד טענה שחרדים מושפעים מהחברה המערבית הסובבת אותם. אך הם אינם מאמצים את הערכים הדמוקרטיים של החברה אלא רק החומרנות שמאפיינת אותה.

אם אכן חרדים הופכים ליותר מודרניים אך לא יותר מתונים, זאת לא בשורה טובה עבור החברה הישראלית.

מדינת ישראל לא צריכה חרדים מודרניים. היא צריכה חרדים מתונים.

ישראל לא צריכה יותר חרדים שמשתמשים באינטרנט. מה שהיא צריכה הוא יותר חרדים שמאמינים שבבחירות אנשים צריכים להצביע לפי מצפונם ולא לפי הוראות "הרבנים".

ישראל לא צריכה יותר חרדים שעושים סקי בחרמון (או בשוויץ). מה שהיא צריכה הוא יותר חרדים שמוכנים להלחם נגד האווירה הכללית של פחד ואיומים המאפיינת את החברה החרדית – תחילה נגד "שלטי הצניעות" שמוצאים בשכונות חרדיות.

ישראל לא צריכה יותר חרדים ההולכים למחזות. מה שהיא צריכה הוא יותר חרדים שיילחמו נגד הדרת נשים חרדיות מכל תפקיד ציבורי ונגד הכללים הנובעים ממדיניות זו כמו האיסור לפרסם תמונות של נשים בעיתונים חרדיים.

לא משנה כמה יגדל מספר החרדים המודרניים, אם מספר החרדים המתונים לא יגדל בצורה משמעותית בשנים הקרובות, אז הציונות והחרדיות ימשיכו במסלול ההתנגשות שלהן – מסלול שמנהיגי המדינה מנסים כל כך קשה להתעלם ממנו.

קישורים:

ההפגנה נגד שרות בצה"ל

"שחור, כחול, לבן"

ד"ר חיים זיכרמן

צביה גרינפלד

הם מפחדים

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה chareidim, חרדים, פוליטיקה ישראלית, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s