סבסוד דיור לאוכלוסיה החרדית – שיטת אטיאס

ברשומה קודמת כתבתי על מדיניות משרד השיכון להפריד בין האוכלוסיה החרדית והאוכלוסיה הלא-חרדית – מדיניות המבוססת על אמונת שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שמשפחות חרדיות לא יכולות לגור יחד עם אנשים "רגילים".

נשאלת השאלה: עד כמה מדיניות זאת משקפת את רצונה של האוכלוסיה החרדית?

מצד אחד, האוכלוסיה החרדית בארץ אינה הומוגנית, ויש בתוכה מגוון דעות בנושא ההתייחסות לאנשים שאינם חרדים. אך אם מדפדפים קצת בעיתון חרדי כלשהו, וקוראים את הכתבות בנושא "דיור לחרדים", קשה להמנע מהמסקנה שאם יש נושא אחד שמאחד את כל הפלגים וזרמים במגזר החרדי זה האמונה שצריכים לבנות ערים ושכונות ל"חרדים בלבד". אם היו עושים סקר מסודר בנושא, זה לא היה מפתיע לגלות ש-99% מהחרדים תומכים במדיניות שר השיכון.

למה יש הסכמה גורפת כזאת? האם כל החרדים באמת חושבים שמשפחה חרדית לא יכולה לגור באותו בנין עם משפחה חילונית?

ההסבר לתופעה הזאת טמון בתובנה שמדיניות ההפרדה של אריאל אטיאס אינה נובעת רק מסיבות "דתיות". סיבה נוספת, וכנראה הסיבה העיקרית היום, לבניית ערים ושכונות חרדיות היא שזאת הדרך הקלה ביותר לספק דיור מסובסד לאוכלוסיה החרדית.

לפני שניגשים לשאלה למה ממשלת ישראל מעדיפה שיטה עקיפה זאת לסבסוד דיור לחרדים, צריכים לענות על השאלה למה הממשלה מרגישה שצריכים לספק סבסוד כזה.

התשובה היא די פשוטה. כל מחקר שעוסק בנושא העוני בישראל מוצא שאחוז החרדים בקרב אוכלוסיית העניים בארץ הרבה יותר גבוה מחלקם באוכלוסיית המדינה. ממצא זה אינו מקרי אלא הוא תוצאה ישירה של העקרונות שמנהיגי החרדים בארץ כופים על עדרם – השתמטות משרות צבאי, החרמת לימודי חול ובמיוחד לימודים אקדמאיים, והולדת כמה שיותר ילדים. רוב המשפחות החרדיות בארץ מצליחות להתקיים כלכלית רק בעזרת סבסודים שונים שמדינת ישראל מציעה, לדוגמא, הנחה בתשלום ארנונה. אז כשזוג חרדי רוצה לקנות דירה – ההוצאה הגדולה ביותר שתהיה להם בחיים – איך יעשו זאת בלי סבסוד ממשלתי? אם מחירי הדירות בארץ היום הם גבוהים לכולם, על אחת כמה וכמה לאוכלוסיה החרדית.

איך עובדת שיטת אטיאס לסבסוד דיור לאוכלוסיה החרדית? פשוט מאוד: מגדילים את הצע הדירות בצורה משמעותית אך בו-זמנית מקטינים את הביקוש לדירות אלו ע"י הגדרת העיר או השכונה כ"חרדית" כך שכל הדירות המתוכננות תמכרנה לקבוצה המהווה רק כ-10% מאוכלוסיית ישראל.

ולמה ממשלת ישראל בוחרת בשיטת אטיאס לסבסוד דיור לחרדים ולא בסבסוד ישיר?

התשובה ברורה. אם הממשלה היתה מסבסדת דיור לחרדים בצורה ישירה:
1) כמו בסצנה הקלאסית מהסרט בריאן כוכב עליון, פתאום כולם היו טוענים שהם חרדים (ואם רבים 60 שנה על השאלה מיהו יהודי, חכו שיתחילו להתווכח מיהו חרדי)
2) היתה קמה התנגדות ציבורית עזה (תראה מה קורה עכשיו סביב חוק שיתן כ-1000 ש"ח לכל אברך)
3) סבסוד כזה לא היה שורד כשהיה מובא בפני בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ.

בניית ערים ושכונות חרדיות פותרת את כל הבעיות האלו.

אך מבחינת מדינת ישראל, סבסוד עקיף הוא הרבה יותר גרוע מחלוקת כסף בצורה ישירה, מכמה סיבות:
1) שיטת הפרדת האוכלוסיות מגבירה את הקנאות החרדית היות והיא מונעת מהחרדים את האפשרות ללמוד איך לחיות עם אנשים שאינם שותפים לדרך החיים שלהם.
2) היות ואריאל אטיאס רוצה ל"ייעד" כמה שיותר דירות לאוכלוסיה החרדית, יש היום מאבק על כל שטח המוצע למכרז – ממאבק על עשרות אלפי דירות בחריש עד מאבק על מגרש שיכול להכיל כ-100 יחידות דיור בשכונת עיר גנים בירושלים.
3) הנסיון לסבסד דיור לחרדים בצורה מוסווית רק מגביר את אווירת הרמאות שאופפת את החברה החרדית בארץ. יתכן שתדמית זאת אינה מוצדקת (לך תוכיח כמה אנשים כן או לא עובדים ב"שחור"), אך היא קיימת ואטיאס רק מחזק אותה.

הציבור הישראלי חייב להגיד לא לנסיונות הבלתי פוסקים של שר הבינוי והשיכון אטיאס להפלות לטובה את האוכלוסיה החרדית בכל מה שקשור לקניית דירה. אטיאס אמור לשרת את כלל תושבי ישראל ולא רק קבוצה המהווה כ-10% מאוכלוסיית המדינת.

חייבים לחסום את תכניותיו הבדלניות של אטיאס – בחריש, ברמת בית שמש, בלוד – ובכל מקום אחר.

יתכן שהדרך היחידה לבלום את תכנית ה"הפרדה" של משרד השיכון תהיה החלפת אריאל אטיאס באדם הגון יותר שישרת את האינטרסים של מדינת ישראל במקום לנצל לרעה את הסמכויות של תפקיד שר הבינוי והשיכון.

קישורים:
תושבים למען הקמת גן לאומי גבעות בית שמש
עצומה – תמיכה בהקמת גן לאומי גבעות בית שמש
המטה לעתיד חריש והאזור
עצומה לעצור את תכנית אטיאס לחריש
מאבק בין חרדים לחילונים על מגרש בשכונת עיר גנים
אריאל אטיאס
אריאל אטיאס בכנס גשר "מדינה בהפרדה"

פוסט זה פורסם בקטגוריה חרדים, תכנון ובנייה, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה